En Bæredygtig Sommerkollektion

Fordi den bedste designer er naturen

Nu da er vi er ankommet halvvejs ind i sommeren 2019, er det blevet tid til endeligt at præsentere Kollektionens årlige udvalg til sommervejrets strålende vidunderlighed. Årets stiludvalg, præsenteret her i sommerkollektionen 2019, er i en stor grad præget af delikate og boheme udtryk, subtile detaljer og snit, samt fremførende forme. Dette års sommerkollektion vil dog strejfe lidt anderledes fra de tidligere år, idet at vi her på Kollektionen, siden da har redefineret vores mission.

I vores nyligt erklærede målsætning udtrykker vi vores forkærlighed for naturen og behovet for at arbejde med blikket for naturens triumf: For den grønne drøm.

Af den årsag, er ethvert element af sommerkollektionen for 2019, først og fremmest blevet udvalgt for deres bæredygtighed. Det har været krav nr. 1. Derefter er materiale, farve, snit og form blevet vurderet.

Hvad end vi har at gøre med jakker, kjoler, accessories eller sko i denne tøjkollektion, vil du vide dig sikker på, at vi nøje har udvalgt, kun de produkter og mærker som i vekselvirkning med vores egen forretningsfilosofi, har søgt at fremmane en positiv impact på miljøet i deres tilgang til mode og retail. Intet andet er holdbart. Sådan må det være.

Før vi går igang vil vi dog gerne forsøge at definere en fashion filosofi som grundlag og retfærdiggørelse for vores sommertøj udvalg, og deres samspil med hinanden i ambitionen om at finde de bedste sommerlook.

En Bæredygtig Fashion Filosofi til Sommeren

Lad os starte med det generelle, og fra der bevæge os mod det specifikke: Sommermoden. For at et look kan erklæres succesfuldt udført, skal det afspejle et par ting på én og samme tid. Først og fremmest skal det afspejle ens indre væsen, hvis altså man har fundet det (ellers kan det findes igennem moden). Det skal således afspejle og udtrykke hvordan man ser én selv. Derefter skal det  på samme tid, afspejle hvem man gerne vil være, og hvordan man gerne vil have, at andre opfatter en. Herigennem kan man da nemlig diregere ens stiludtryk, så at det virker som redskab for ens egen selvudvikling. 

Ligeledes skal ens look afspejle ens ydre omgivelser og miljø –ens kontekst kan man sige. Det involverer årstiderne og alle dets personlige og kollektive tilhørsforhold: De symbolske, mytologien, minder og scener. Det politiske, kulturelle og æstetiske temperament for tidsperioden, og landet hvor man befinder sig. Menneskene med hvem man interagerer: Deres alliancer, hvad de læner mod kunstmæssigt og kulturelt; deres aspirationer og drømme. Ens resterende gruppeidentiter. Fashion kan virke som redskab til at forbinde de forskellige roller som man udfylder igennem livet og dagligdagen: karriererollen, familierollen, vennerollen, den kulturelle rolle, den offentlige, politiske et cetera. Ens stil kan være limen der holder de forskellige identiteter sammen. Sådan er modens kraft.

 

Mode og Historiefortælling

I størstedelen af menneskets udvikling, var livet præget af jæger-samler tilværelsens begrænsninger. En af dem var størrelsen på befolkningen. Aldrig var der mere end 50 individer i en gruppe.

Men senere i deres udvikling, da mennesket opdagede eller opfandt evnen til fortælle historier, blev det muligt for dem at leve sammen og samarbejde i større grupper end hvad de var vant til. Det var én af de tidligere succeskriterier for menneskeheden. Senere udviklede man landbruget, og med det kom evnen til at brødføde flere og flere mennesker. Med flere og flere mennesker, social strata, specialisering og flere og flere mennesker, fulgte historiefortællingsevnerne ligeledes med. Jo større en menneskegruppe, jo bedre en historie er der behov for. Historier er hvad holder mennesker sammen.

Til enhver verdensændrende fortælling har der fulgt merchandise og symboler. Tænk den Muslimske Halvmåne, Kristendomskorset, Aztekerne’s Jaguarkrigere, og Che Guevaras ansigt.

Historien om bæredygtighed er en historie vi fortæller igennem vores forbrug. Vi fortæller historien gennem mode, igennem det mad vi køber, de oplevelser vi deler og igennem kunst. Når vi bruger energi på at udsøge og fremvise ideen og udførelsen af bevidst forbrug, fortæller vi historien om bæredygtighed og vores alles ansvar for fælles hjem planeten. Når vi fortæller historien om bæredygtighed, bliver historien stærkere, den bliver mere delt, og vi bliver flere og flere som kommer sammen i fælleskabet om vores ønskede historie. Historien der placerer Jorden og naturen først. Historien om Den Grønne drøm. Om bæredygtigheden.

Den her artikel ønsker at undersøge hvordan vi kan fortælle den historie igennem mode. 

Mode og Årtidernes symbolik

Det første vi må gøre, er at lade vores stil falde i spænd med årtiderne, og koble os selv og historien vi ønsker at fortælle (den om bæredygtighed) til den ældgamle historie om hvor vi kom fra. Det var naturen i tilfælde af at du var i tvivl.

Hver årstid har mytologiske elementer forbundet med sig. Efteråret er forberedelsen til kamp. Stilheden før stormen. Hvor alt i landsbyen er som det plejer at være, men hvor angsten for hvad befinder sig i den nære horisont, fylder dens beboere. Vinteren er rejsen ned i underverdenen og konfrontationen med dragen som bor dernede. Kampen selv. Nogle mener at det er at tvinge en lommelygte på underbevidstheden.

Foråret er genopståelsen. Heltens tilbagevenden til landsbyen hvorfra hun kom. En Metamorfose og genfødsel. Et ar stærkere, og en visdom klogere. Hun har ting at dele med sine venner og elskede.

Det bringer os endeligt sommeren: Skønhedens årstid. At strække sig ud i græsset nøgen under solen, brysterne frie.

I mytologien verden er sommeren ofte den skinnende gevinst betalt for vinterens tag og dansen med dragen. I Abenaki myten fra Nordamerika har vi at gøre med sommerguden Niben (yndigt navn). Hendes blændende skønhed påtvang vinterguden Pe-ben til at trække sig nordpå. Siguan, som var forårsguden, var sådan forelsket i Niben, at hvert år bragte han hende nordpå på sin motorcykel.

Just kidding. Dengang havde man ikke motorcykler.

Så hvordan forbinder og udtrykker vi disse historier igennem mode, og i samspil med den bæredygtige ambition som vi har sat os?

Hvad hvis vi bruger nogle looks some eksempler:

 


 

Model: @VickyFurnari
Model: @VickyFurnari

AUGUSTA LOOKET

Sommermåneden August er opkaldt til ære for den romerske kejser Augustus Cæsar, også kendt som Octavian af hans elskere. Augustus var den første romerske kejser, og forvandlede imperiet ledt af et senat til et ledt af principatet. Efter mordet på Julius Cæsar hævnede Augustus sig på senatet og Cæsars mordere. Derefter drog han i krig mod Marcus Antonius, hvor han sejrede. Mens han i kampårene ofte havde vist sig brutal og hensynsløs, optrådte han påfaldende moderat efter sejren. Posthumt blev han betragtet som en Gud efter hans død 19. August, 0014. Tidenperioden i tiden efter bliver den idag betragtet som den romerske guldalder, og imperiets fredeligste periode. Idag påtaler man derfor perioden Pax Augusta, den augustæiske fred. Endnu tidligere end Augustus Cæsar, finder vi den originale betydning af navnet, etymologien for August: Nobel og værdig. August er ligeledes Løvens måned. Det giver god mening.

Model: @VickyFurnari

August markerer begyndelsen på slutningen af sommeren. På den måde er den melakolisk, men stadig frydefuld. Bipolar på den måde Så hvad der lykkedes fantastisk godt ved det her tøjsæt, er looket leger med kun en næsten monoton farvepalette, ekstrem subtil i dens nuancer. Den reflekterer det melankolske i dens benyttelse af meget mørke farver. Sort for det meste. Det lyder næsten som et motto. Sort for det meste. Samtidig får looket udtrykt glæde og fritsindet munterhed ved at vælge stykker ,som alle hænger løst på kroppen. At materialerne kan få lov til at danse i vinden blødgører melankolien. Hatten og støvlerne fungerer til gengæld som kontrast til det bløde. Hatten med dens lige kant og linjer. Støvlerne med deres rock’n’roll-esqueness. Hatten og støvlerne bryder det bohemske i looket, så det bliver elegant og classy istedet. Ikke at det boheme ikke kan være elegant og classy, det kan det bedre end mange andre æstetiker, men her når vi et feminint powerudtryk der næsten hviler på det femme fatalske. Ihvertfald de legelige elementer. Det spiller af mange af de samme årsager, ind til ideen om Augustus Cæsars position i livet, hvad han opnåede, og hvad han bidrog til. Han reformerede romeriget, var uafhængig i sin tænkning og beslutningstagning, magtfuld ikke mindst af alt. Alle disse konnotationer er optaget i looket her, og udtrykt. Det her sommerlook er for den enestående kvinde, for den bevidste kvinde, og for den modige kvinde. Den stærke kvinde. For Løvinden.

 


SENSOMMER LOOKET

 

Sensommeren er påmindelsestiden. Hvor man iklæder sig lysere farver, mens man tager varmere tøj på. En nostalgi for den forsvindende sommer, og modstridighed overfor den kommende vinter. En erobring af nuet, og rekonstruering af ens virkelighed. Man iklæder sig lyse farver for at holde sommeren i livet, og bringe solskinnet til sine venner. Ideen er lyse farver og nuancer af pastel. Ikke her at ligne en blomst. Paletten har mere til fælles med det boheme og classy end det jubilante og entusiastiske regnbueudtryk vi ellers forbinder med sommeren. I vores sensommerlook skal vi reflektere årstiden og naturen omkring os. Dette er sensommeren, så tingene er anderledes. Det er en transition-fase hvor efteråret bliver hilst velkommen. Derfor søger vi at lade farvepalettten i vores sene sommerlook efterligne forårets farver mere end sommeren. Det er illustreret sublimt i de to billeder vedlagt her. Et er et casualt sommerlook krydret med elegante hæle. Det andet er elegant fra hals til tå.

Kan du se årsagerne til det? Begge looks består af præcis de samme elementer. Den eneste forskel er materialerne. Det mere afslappede look har mate denim bukser samt en mere sweater-agtig grå bluse. Det yderst elegante look har glans fløjsbukser, og en mere cashmere-esque bluse. Ligeledes kan man kigge på nuancerne. Det afslappede look leger mere med en juxtaposition i dets palette, hvorimod at det elegante sommerlook kun stræjfer mini-nuancer væk fra det overordnede farveskema.