‘Junglebogen’ af Yann Gross

Et kig bag Amazonas simulacra

Titel:
The Jungle Book
Fotograf:
Yann Gross

Siden søgningen for kanel i 1541 bragte den spanske Conquistador Francisco de Orellana og hans skare af banditter til Amazonas floden, har den været centerpunkt for idé krig, almindelig krig, resource udnyttelse og ødelæggelse. Hvad har fået en eminent forfatter, Buddy Levy, til at kalde den i sin bog af samme navn, mørkets flod. Et dystert stik til idyllet.

Yann Gross’s Jungle Bog er en fotografisk investering af livet (og døden) som gør sit daglige tog omkring verdens største flod. Det er en bog hvis fotografier leverer en påtvunget reevaluering af flodens poetiske ekkoer. En iagtagelse af de økonomisk, økologiske og sociale krafter der påvirker og har påvirket floden, og ligeså, vice versa.

Werner Herzog der selv har tilbragt en del tid i området, både i fritid og arbejdssammenhænge (2 af hans film er optaget der), har endda lidt at sige om Yann Gross’s spektakulære projekt:

“Denne bog rækker udover feberdrømmene som koger i Amazonas. Det kommer til syne, som om at en forbandelse hviler over hele landskabet, overalt, fra horisont til horisont.” – Werner Herzog om Yann Gross’s Jungle Bog

En professi i Amazonas sagde, at en dag ville en gigantisk slange hitte frem og sluge hele Suruí folket, ødelægge dem og alt på deres vej. Slangen ankom da mensanden også i 1969: Dens navn er Trans-Amazonas motorvejen, 4000 km lang. Siden da er livet for beboerne af Amazonas skiftet irreversibelt. 3 år efter konstruktionen af motorvejen er Suruí folkets population sunket fra 3000 personer til under 500. En af blot mange tragiske historier.

Yann Gross’ drog ud på sin selvfinancieret ekspedition i et forsøg på at finde det sande kontemporære Amazonas. Amazonas som det forekommer når man har revet fantasia og simulacra væk. Som han selv udlægger det:

“Spiller mennesker en vigtig rolle i mit arbejde. Ikke at de nødvendigvis er med-inkluderet i arbejdet. Men de er 99% af gange, startskuddet for mine projekter. Små sammentræf, historier som jeg hører eller er blevet fortalt på 3. hånd. Dette initierer min nysgerighed. Historier langt fra mit daglige liv, historier som synes underligere end fiktion. På en måde bruger jeg da også på den måde fotografi til at flygte fra mit eget mundane, trivielle og præfabrikerede liv. Hvor at jeg ikke længere behøver at tænke på husleje, eller at glemme og købe kattemad.”

http://yanngross.com